tel. 0172-722099
tel. 0172-722099
Voeding en krachtsport

Voeding en krachtsport

Wat is krachtsport?
Bij krachtsport is de training gericht op het opbouwen van (snel)kracht en/of vetvrije massa, waarvan het grootste gedeelte uit spiermassa bestaat. Voorbeelden van krachtsporten zijn gewichtheffen, kogelstoten en touwtrekken. Krachttoename wordt niet alleen bewerkstelligd door een toename van spiermassa, maar ook door een verbeterde coördinatie van de activiteiten van de spieren. De kracht kan hierdoor sneller worden ontwikkeld. Dit is van belang voor de krachtsporten waar mee snelheid bij aanbod komt zoals bij turnen, sprintnummers, karate, discuswerpen, speerwerpen, hoog- en verspringen en bij zwemmen (≤ 100 meter).


Speelt voeding een rol bij krachtsport?
De opbouw en het herstel van spierweefsel wordt door een aantal factoren gereguleerd. Voor een groot deel is het erfelijk vastgelegd in hoeverre iemand zich fysiek kan ontwikkelen. Maar daarnaast zullen er ook voldoende voedingsstoffen in het lichaam aanwezig moeten zijn om nieuw spierweefsel op te kunnen bouwen en het door zware training beschadigde spierweefsel te herstellen. Tevens is de voeding van belang voor de aanvoer van energieleverende stoffen om de training te kunnen volbrengen.

Bij krachtsport hebben we te maken met kortdurende zeer intensieve inspanningen. Hierbij zullen vooral koolhydraten als brandstof worden gebruikt. Daarnaast hebben eiwitten als belangrijkste functie de opbouw en het onderhoud van de (spier)weefsel. Voeding speelt dus wel degelijk een rol bij krachtsport!

Naast deze informatie biedt VodiService ook de mogelijkheid om in contact te komen met een sportdiëtist die alles weet over voeding en krachtsport. Wilt u meer weten over voeding en krachtsport of uw voeding optimaliseren wat de sportprestatie kan verhogen, mail gerust naar: info@vodiservice.nl

Voeding en krachtsport

Voeding en krachtsport

Wat is krachtsport?
Bij krachtsport is de training gericht op het opbouwen van (snel)kracht en/of vetvrije massa, waarvan het grootste gedeelte uit spiermassa bestaat. Voorbeelden van krachtsporten zijn gewichtheffen, kogelstoten en touwtrekken. Krachttoename wordt niet alleen bewerkstelligd door een toename van spiermassa, maar ook door een verbeterde coördinatie van de activiteiten van de spieren. De kracht kan hierdoor sneller worden ontwikkeld. Dit is van belang voor de krachtsporten waar mee snelheid bij aanbod komt zoals bij turnen, sprintnummers, karate, discuswerpen, speerwerpen, hoog- en verspringen en bij zwemmen (≤ 100 meter).


Speelt voeding een rol bij krachtsport?
De opbouw en het herstel van spierweefsel wordt door een aantal factoren gereguleerd. Voor een groot deel is het erfelijk vastgelegd in hoeverre iemand zich fysiek kan ontwikkelen. Maar daarnaast zullen er ook voldoende voedingsstoffen in het lichaam aanwezig moeten zijn om nieuw spierweefsel op te kunnen bouwen en het door zware training beschadigde spierweefsel te herstellen. Tevens is de voeding van belang voor de aanvoer van energieleverende stoffen om de training te kunnen volbrengen.

Bij krachtsport hebben we te maken met kortdurende zeer intensieve inspanningen. Hierbij zullen vooral koolhydraten als brandstof worden gebruikt. Daarnaast hebben eiwitten als belangrijkste functie de opbouw en het onderhoud van de (spier)weefsel. Voeding speelt dus wel degelijk een rol bij krachtsport!

Naast deze informatie biedt VodiService ook de mogelijkheid om in contact te komen met een sportdiëtist die alles weet over voeding en krachtsport. Wilt u meer weten over voeding en krachtsport of uw voeding optimaliseren wat de sportprestatie kan verhogen, mail gerust naar: info@vodiservice.nl