tel. 0172-722099
tel. 0172-722099
Sport en voeding

Sport en voeding

Sport en voeding versterken elkaar!
Sport kun je beoefenen op verschillende niveau´s; gewoon lekker recreatief of juist net iets meer door aan competitie te doen. Train je nog meer en nog intensiever om een bepaald doel te halen, dan spreken we van intensieve sportbeoefening. Je bent dan vaak meer dan 5 tot 7 uur per week met je sport bezig. Heb je talent en wil én kun je behoren tot de beste in een bepaalde sport, dan spreken we van topsport. Behoor je tot de top, dan sport je vaak rond de 10 tot wel 20 uur per week. Welke niveau van sport je ook doet, kennis van goede voeding kan de prestaties verbeteren en helpen blessures te voorkomen.

Doe de test!

Voedingsrichtlijnen afhankelijk van de intensiteit en het type sport
Welke voeding voor jou als sporter goed en gezond is, is dus afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Wil je afvallen, gezond op gewicht blijven, spieren kweken of jezelf misschien voorbereiden op een bijzondere sportieve prestatie? Aan de hand van dat doel bepaal je wat je het beste kunt eten en hoeveel. Voor elke sporter zijn koolhydraten in de voeding erg belangrijk, de hoeveelheid koolhydraten wordt aangepast op je behoefte. Daarnaast moet je als sporter er ook voor zorgen dat je genoeg eiwitten en de juiste vetten binnen krijgt. Deze voedingstoffen zorgen onder andere voor de aansturing van je hormonen, je spierbehoud en de opname van voldoende en eveneens noodzakelijke vitamines en mineralen. De goede koolhydraten en de eiwitten, vetten en vitaminen en mineralen samen, hebben een behoorlijke invloed op je stofwisseling en daarmee op je sportieve prestaties.

Voor wie is deze website?
Op deze website tref je de eerste informatie aan over voeding bij verschillende typen sport. Je vindt er dan ook algemene sportvoedingsadviezen voor de recreatieve sporter, maar ook als je meer sport kun je op deze site veel informatie vinden over de juiste voeding. Daarnaast kunnen sporters specifieke maatregelen nemen zowel voor, tijdens als na de inspanning. Daarover is op deze website natuurlijk ook meer te lezen.

Wil je meer weten over jouw vorm van sport en de adviezen die daarbij horen, kies dan voor één van de thema's op de site en lees verder.

Maatwerk voor de talenten en topsporters
Sport je zeer intensief of op topniveau, dan is maatwerk geboden! Naast de tips en adviezen op deze site dient de voeding dan aangepast te worden op het werk dat je doet, en/of je school, je lichamelijke groei of juist stabiliteit, de belasting, maar ook je rust en natuurlijk de trainingsschema´s. Voor dit advies op maat is de sportdiëtist beschikbaar. Maak contact met VodiService (info@vodiservice.nl) om sportdiëtisten te vinden die je graag verder willen begeleiden, ook via internet!

Diëtisten betrokken bij VodiService zijn lid van de Vereniging Sport Dietetiek Nederland.
 

Wij hopen dat de tips en adviezen je zullen helpen om voedingsgerelateerde klachten te voorkomen en vooral helpen bij het behalen van je sportieve doelen!


Veel sportplezier!

Sport en voeding

Sport en voeding

Sport en voeding versterken elkaar!
Sport kun je beoefenen op verschillende niveau´s; gewoon lekker recreatief of juist net iets meer door aan competitie te doen. Train je nog meer en nog intensiever om een bepaald doel te halen, dan spreken we van intensieve sportbeoefening. Je bent dan vaak meer dan 5 tot 7 uur per week met je sport bezig. Heb je talent en wil én kun je behoren tot de beste in een bepaalde sport, dan spreken we van topsport. Behoor je tot de top, dan sport je vaak rond de 10 tot wel 20 uur per week. Welke niveau van sport je ook doet, kennis van goede voeding kan de prestaties verbeteren en helpen blessures te voorkomen.

Doe de test!

Voedingsrichtlijnen afhankelijk van de intensiteit en het type sport
Welke voeding voor jou als sporter goed en gezond is, is dus afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken. Wil je afvallen, gezond op gewicht blijven, spieren kweken of jezelf misschien voorbereiden op een bijzondere sportieve prestatie? Aan de hand van dat doel bepaal je wat je het beste kunt eten en hoeveel. Voor elke sporter zijn koolhydraten in de voeding erg belangrijk, de hoeveelheid koolhydraten wordt aangepast op je behoefte. Daarnaast moet je als sporter er ook voor zorgen dat je genoeg eiwitten en de juiste vetten binnen krijgt. Deze voedingstoffen zorgen onder andere voor de aansturing van je hormonen, je spierbehoud en de opname van voldoende en eveneens noodzakelijke vitamines en mineralen. De goede koolhydraten en de eiwitten, vetten en vitaminen en mineralen samen, hebben een behoorlijke invloed op je stofwisseling en daarmee op je sportieve prestaties.

Voor wie is deze website?
Op deze website tref je de eerste informatie aan over voeding bij verschillende typen sport. Je vindt er dan ook algemene sportvoedingsadviezen voor de recreatieve sporter, maar ook als je meer sport kun je op deze site veel informatie vinden over de juiste voeding. Daarnaast kunnen sporters specifieke maatregelen nemen zowel voor, tijdens als na de inspanning. Daarover is op deze website natuurlijk ook meer te lezen.

Wil je meer weten over jouw vorm van sport en de adviezen die daarbij horen, kies dan voor één van de thema's op de site en lees verder.

Maatwerk voor de talenten en topsporters
Sport je zeer intensief of op topniveau, dan is maatwerk geboden! Naast de tips en adviezen op deze site dient de voeding dan aangepast te worden op het werk dat je doet, en/of je school, je lichamelijke groei of juist stabiliteit, de belasting, maar ook je rust en natuurlijk de trainingsschema´s. Voor dit advies op maat is de sportdiëtist beschikbaar. Maak contact met VodiService (info@vodiservice.nl) om sportdiëtisten te vinden die je graag verder willen begeleiden, ook via internet!

Diëtisten betrokken bij VodiService zijn lid van de Vereniging Sport Dietetiek Nederland.
 

Wij hopen dat de tips en adviezen je zullen helpen om voedingsgerelateerde klachten te voorkomen en vooral helpen bij het behalen van je sportieve doelen!


Veel sportplezier!