Maar 5% van alle vormen van kanker is erfelijk. Als iedereen
gezonder zou gaan eten en meer zou gaan bewegen zou het aantal kankergevallen
verminderd kunnen worden.
Chemische stoffen, roken, stralingen, hormonen en zonlicht
zijn risicofactoren. Hiernaast spelen overgewicht, voeding en gebrek aan
beweging een rol in het ontstaan van kanker. In de voeding is alcohol de
belangrijkste kankerverwekkende stof. Het gaat dan voornamelijk om de grotere
hoeveelheden, een glas per dag is juist gezond voor de hart- en bloedvaten.
Naast alcohol wordt geadviseerd niet teveel rood en bewerkt vlees te eten. Rood
vlees bevat namelijk het stofje ‘heem-ijzer’, dat het DNA en de darmwand kan
beschadigen door aanmaak van vrije radicalen.
Het eten van groente en fruit heeft juist een positief
effect op de gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders veel te weinig
groente en fruit eten. Verschillende mensen slikken voedingssupplementen om dit
te compenseren. Welk stofje werkt of dat het juist een bepaalde combinatie in
groente en fruit is die beschermt tegen kanker is nog maar de vraag. In
bepaalde voedingssupplementen zitten alleen bepaalde werkzame stoffen uit
groente en fruit verwerkt en is het dus niet zeker of de supplementen hetzelfde
positieve effect hebben als het eten van groente en fruit.
Bron: GezondNu, 19 april 2012.
Gezondheid kankerpatiënten verbetert door nieuw voedingsconcept
Ondervoeding is een groot probleem bij kankerpatiënten. Uit een onderzoek op de Universiteit Utrecht blijkt dat een nieuw voedingsconcept een optimale ondersteuning kan bieden tijdens de behandeling van kanker. Het gewicht bij de patiënten neemt toe en immuunreacties verbeteren.
Dit voedingsconcept bevat een hoog eiwitgehalte en leucine, een onderdeel van eiwit die het lichaam zelf niet aan kan maken en die men dus door middel van voeding binnen dient te krijgen. Verder is de voeding verrijkt met visolie en voedingsvezels.
Tijdens een studieperiode van 4 weken waren de ontstekingen verminderd bij de kankerpatiënten. Na inname van de specifieke voeding was het lichaamsgewicht toegenomen en de mate van activiteit verbeterd.
Voeding en leefstijl verlaagt risico op kanker met een derde
Door veranderingen in de voeding en leefstijl kan het risico op kanker met een derde omlaag gebracht worden.
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat slechts 5 tot 10 procent van de kankergevallen door erfelijkheid of genetische afwijkingen worden veroorzaakt. Een gezond voedingspatroon, een gezond gewicht en voldoende lichaamsbeweging kan het risico op kanker met een derde verlagen. Hiernaast is het belangrijk om niet te roken. Hoe eerder men begint met de veranderingen in voeding en leefstijl, hoe minder risico op kanker in de toekomst.
Wist u al dat teveel lichaamsvet niet alleen het risico op bijvoorbeeld diabetes, hart- en vaatziekten en hersenbloedingen verhoogd? Hiernaast vergroot het ook de kans op verschillende soorten kanker. Verschillende literatuur wijst uit dat u zich met een gezond gewicht beschermd tegen kanker in de baarmoeder, slokdarm, dikke darm, nieren, alvleesklier en borsten (bij vrouwen in de overgang).
Uit de literatuur blijkt dat vet opgeslagen rondom de taille het risico op kanker kan verhogen. Vet rondom de buik is dus ongezonder dan vet dat opgeslagen is rond de heupen of billen.
Richtlijn gezonde buikomvang
Mannen: minder dan 94 cm
Vrouwen: minder dan 80
Hoe kan de buikomvang op worden gemeten?
1.Leg het meetlint midden tussen de onderste ribben en de bovenkant van het heupbeen
2.Zorg dat het meetlint goed aansluit, maar trek hem ook niet te strak aan
3.Meet de taille, adem eerst uit, en lees af op het meetlint hoeveel centimeter de buikomvang is
Als je ernstig ziek bent geworden, hoe regel je dan je leven?
Je hebt ervan gehoord.
Je hebt erover gelezen.
Je weet uit kranten en van tv dat er mensen zijn die het bericht ontvangen een ongeneeslijke ziekte te hebben.
Tot nu toe wist je niet hoe dit voelde.
Je kon er alleen maar naar raden.
Eerst al die onderzoeken, het bloedprikken, de drankjes, de pillen, de foto’s.
Tientallen foto’s, de scan, de uitslag van de testen.
De boodschap komt aan als een klap in je gezicht. Als je het niet had verwacht is de boodschap des te schrijnender.
Had je het wel verwacht dan toch ontneemt het je alle hoop.
En als je het niet gelooft, ervan uitgaat dat ze je dossiers hebben verwisseld met een ander – je voelt je immers niet ziek, laat dan voor de zekerheid een tweede onderzoek doen. Als de uitslag ervan hetzelfde is dan kun je er zeker van zijn dat er een ongeneeslijke ziekte is geconstateerd.
Lees op de website www.ik-leef.nl alles over deze situatie rondom Kanker.
Alcoholgebruik vergroot kans op kanker
Een op de tien gevallen van kanker bij Europese mannen wordt veroorzaakt door alcohol. Bij de vrouwen ligt die kans op een op de 33. Dat zeggen onderzoekers van Oxford University.
Alleen al in Groot-Brittannië zou alcohol 13.000 gevallen van kanker per jaar veroorzaken. Comazuipen, vooral onder jongeren een probleem, veroorzaakt de meeste gevallen. Maar ook kleine hoeveelheden onder de aanbevolen limiet zouden al gevaarlijk kunnen zijn. Mannen die meer dan twee eenheden per dag en vrouwen die meer dan één eenheid per dag drinken, lopen al een verhoogd risico. Vooral keelkanker, slokdarm en strottenhoofd- en leverkanker worden toegeschreven aan verhoogd drankgebruik. Bij vrouwen verhoogt alcoholgebruik ook de kans op borstkanker.
Bron: Consumed, 16 mei 2011
Gezondheidsgids voor mannen
Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF) wil mannen bewust maken van de relatie tussen voeding, leefstijl en kanker. Daarom geeft het kankerpreventiefonds in de nieuwe uitgave “Gezondheidsgids voor mannen” aanbevelingen over hoe zij hun risico op kanker kunnen verlagen.
Mannen hebben 20% meer kans om kanker te krijgen dan vrouwen. Verschillen in leefstijl spelen hierbij een belangrijke rol. Op veel risicofactoren voor kanker scoren mannen namelijk slechter dan vrouwen. Zo roken en drinken mannen meer dan vrouwen, hebben ze een ongezonder voedingspatroon met meer rood en bewerkt vlees en suikerrijke frisdranken, en kampen ze vaker met overgewicht.
De Gezondheidsgids voor mannen bevat informatie over risicofactoren voor kanker en veel voorkomende vormen van kanker bij mannen. Maar het geeft vooral praktische adviezen over het maken van gezonde keuzes, inclusief tips om meer te bewegen. De gids is gratis te downloaden via www.wcrf.nl/publicaties
Bron: nieuws voor diëtisten, 23 maart 2011
Links beschikbaar voor onze lezers
Graag maken wij u hier attent op mogelijke interessante links op het gebied van kanker:
Online begeleiding over voeding bij kanker De rol van voeding bij kanker wordt nog te vaak onderschat.
Ook is de op internet beschikbare informatie over voeding bij kanker niet altijd juist of gedateerd. Met de voedingssite NutriKanker verwacht GroenekruisDomicura patiënten en hun naasten de informatie te verschaffen, die specifiek is voor hun voedingstoestand afhankelijk van de fase van de ziekte Bron: GroeneKruisDomicura maart 2011
Nederland staat 12e op de lijst van landen waar kanker het meeste voorkomt. Volgens de meest recente kankerstatistieken van de Wereldgezondheidsorganisatie krijgen jaarlijks 286,8 op de 100.000 mensen in Nederland kanker. Denemarken is ‘s werelds koploper met 326,1 gevallen van kanker per 100.000 mensen.
Bron:Nieuwsbrief specialisten in voeding en gezondheid, maart 2011.