Videoconsult met webdiëtist

Home
Vodiservice
Zidee
Nutrisenior
Prikkelbare Darm Syndroom
Ondervoeding
Sport en voeding
Coeliakie
Diabetes
Afslanken
Nutrikanker
Osteoporose
Plantaardig voedsel voorkomt depressie?
ROTTERDAM - Groenten, fruit, paddenstoelen, groene thee en sojaproducten kunnen de kans op een depressie verkleinen. Dat blijkt uit een Japans onderzoek.

Wereldwijd staan depressies hoog op de maatschappelijke agenda. Steeds vaker plegen depressieve mensen zelfmoord en preventie van de ziekte vormt in vele landen een uitdaging. In het verleden is al regelmatig onderzoek gedaan naar de relatie tussen het consumeren van bepaalde voedingsmiddelen en symptomen van depressie, maar de resultaten bleken steeds inconsistent. Nu is er onderzoek gedaan naar de relatie tussen voedingspatronen en depressies.

Patronen
Bij 521 gezonde Japanners tussen 21 en 67 jaar is aan de hand van een vragenlijst hun eetpatroon vastgesteld. Vervolgens is er nagegaan of zij symptomen van depressies vertoonden.

Er werden drie voedingspatronen in kaart gebracht:
1. Typisch Japanse plantaardige voeding rijk aan groenten, fruit, paddenstoelen, groene thee en sojaproducten
2. Westerse voeding die veel melk en yoghurtproducten bevat
3. Dierlijke voeding bestaande uit vlees, vis en eieren

 

Bij 186 deelnemers werden symptomen van depressie vastgesteld. Die symptomen kwamen significant minder voor bij de proefpersonen die het eerste voedingspatroon rijk aan groenten, fruit en soja volgden.

Vitamines
De proefpersonen met symptomen van depressie hadden ook een lagere inname van vitamine E en foliumzuur. De mensen die het Japanse plantaardige voedingspatroon volgen, hebben daarentegen een hoge inname van foliumzuur, vitamine C, D en E. Vitamines C en E met antioxidatieve werking zouden een rol kunnen spelen bij het beperken van oxidatieve schade in de hersenen.

De onderzoekers concluderen dan ook dat een voeding rijk aan groenten, fruit, paddenstoelen en sojaproducten de kans op een depressie verminderd. Wel is er nog meer onderzoek nodig.

De resultaten zijn onlangs gepubliceerd in the European Journal of Clinical Nutrition.
Bron, AD juli 2010.

 
 
Home Contact Info Webshop